Als je aan De Oosterpoort denkt, denk je al snel aan het Noorderslag popfestival dat ieder jaar in januari plaatsvindt. Ik sprak met twee direct betrokkenen: Peter Sikkema en Joey Ruchtie over de totstandkoming van dit ondertussen toonaangevende festival.
Samen doen ze de muziekprogrammering in De Oosterpoort (alles behalve klassieke muziek). Festivals zoals Rhythm & Blues Night en Reggae Fever en daarnaast zo’n 200 concerten in de grote en kleine zaal. Peter is festivalmanager van Eurosonic-Noorderslag en Joey programmeur van Nederlandse acts bij zowel Eurosonic als Noorderslag. Joey: “Een belangrijk deel van mijn werk is het hele jaar door in de gaten houden van artiesten, zodat we tijdens Noorderslag een mooi overzicht kunnen geven van de actuele stand van zaken in Nederland qua popmuziek. Ik leg daarbij verantwoording af aan Peter, die eindverantwoordelijke van het festivalgedeelte is.” Peter: “Naast het festivalgedeelte is er ook een conferentie in De Oosterpoort waarbij jaarlijks ruim 4000 mensen uit de hele wereld komen om te praten over popmuziek, contacten te leggen en panels aan te horen. Tijdens het hele festival zijn er 300 à 400 acts die zich presenteren aan publiek en vakmensen. Veelbelovende Europese acts zijn te horen tijdens het Eurosonic festival op verschillende podia in de stad en op de afsluitende zaterdag presenteert Nederlands poptalent tijdens Noorderslag in de Oosterpoort.
Springplank
Joey: “Noorderslag heeft in de loop van de jaren zo’n sterke positie verworven in de Nederlandse muziekwereld dat heel veel artiesten hun planning aanpassen aan een mogelijk optreden tijdens Noorderslag.” Peter: “Het geeft artiesten een enorme boost in hun carrière als ze tijdens het festival optreden, zowel in het binnen- als buitenland. Heel veel carrières zijn hier begonnen. Denk bijvoorbeeld aan Skik en Krezip.” De acts krijgen na hun performance optredens aangeboden op festivals als Lowlands en Pinkpop en (buiten Nederland) Roskilde en Glastonbury. Joey: “Alle programmeurs van dat soort festivals komen naar Groningen om te kijken wat er is aan nieuw talent en dat nemen ze mee in hun line-up.”
Het gebouw
Peter: “De Oosterpoort en Noorderslag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De eerste editie van het festival werd in 1986 georganiseerd in De Oosterpoort en is bedacht door de mensen van stichting Popmuziek Groningen, toen nog als wedstrijd tussen Nederlandse en Belgische bands. Peter Smidt stond bijvoorbeeld aan de wieg en is nu nog steeds betrokken als creatief directeur. Om het festival te kunnen laten groeien is er besloten er een zelfstandige stichting van te maken.”
Peter en Joey vinden De Oosterpoort een prachtig gebouw voor het festival. Peter: “Alles op één level met een soort straat door het gebouw heen wat er voor zorgt dat je elkaar tegenkomt en daardoor makkelijk contacten legt. Enige minpunt is dat de faciliteiten (zoals wc’s, garderobe en kleedruimtes) eigenlijk niet afdoende zijn voor zo’n groot festival.” Joey: “En de grote hoeveelheid vrachtwagens die tijdens het weekend door de wijk rijden kan wel eens wat overlast geven.”
Akoestiek
Het soms hoorbare gerucht dat de akoestiek van de Grote Zaal slecht zou zijn wijzen ze van de hand.
Peter: “Dat is achterhaald, iets van de eerste jaren. Het is waanzinnig goed tegenwoordig. Er is ontzettend veel aan verbeterd: er zijn nieuwe stoelen geplaatst, panelen en doeken opgehangen.”
Joey: “De zaal is in eerste instantie ook ontworpen voor klassieke muziek, hoewel het eerste optreden toevallig wel een popband was: Colin Blunstone. Tegenwoordig is de zaal geschikt voor zowel klassiek als pop en kan er in een paar minuten tijd worden omgebouwd. Dit is een unieke situatie en onlangs is er een delegatie uit Turkije op bezoek geweest om te bekijken hoe dit gerealiseerd wordt. Ze willen in eigen land ook een soort Oosterpoort bouwen.”
Obed Brinkman (tekst en foto)
de Oosterpoorter – november 2017