De Vereniging Bewonersbelangen Lodewijkstraat e.o. (VBL) werkt al meer dan tien jaar aan het oplossen van de problemen met het te drukke fietsverkeer in de Lodewijkstraat. Nu er grote werkzaamheden aan het spoor langs de Lodewijkstraat in het verschiet liggen (‘Groninger Spoorzone’) en er een ‘Fietsnota 2015’ ligt, heeft de vereniging geregeld overleg met de gemeente om de verkeersdruk te verminderen.
In het laatste overleg werd duidelijk dat er geen budget is voor verbreding van het fietspad. Wel zouden er maatregelen kunnen worden genomen om de fietsers zo ver mogelijk van de huizen te laten passeren (bijvoorbeeld door het aanbrengen van geleidestrepen op de weg). Als het Herewegviaduct in 2028 is vernieuwd, komt er een nieuwe fietsverbinding aan de zuidzijde van het station. Tot die tijd is het misschien mogelijk dat fietsers vanaf het Hoofdstation via de Rabenhauptstraat, de Feithstraat en Verlengde Feithstraat naar de Verlengde Lodewijkstraat en verder naar de Helperzoom kunnen worden geleid. Dat zou het verkeer in de Lodewijkstraat verminderen.
Om de situatie meteen al veiliger te maken, dringen de bewoners aan op handhaving van de maximale snelheid op het woonerf (dat de Lodewijkstraat is).