De toekomst van De Oosterpoort

geplaatst in: Artikelen, nr 9, november 2017 | 0

Enkele weken geleden kwam het nieuws naar buiten dat Cultuurcentrum De Oosterpoort z’n langste tijd heeft gehad. We spraken en mailden hierover met Nynke Stellingsma, directeur van de Schouwburg en De Oosterpoort en Henk Doesburg, hoofd podiumtechniek en facilitaire zaken.

Nynke Stellingsma is sinds 11 jaar directeur van De Oosterpoort. “Toen ik kwam moest er een meer bij de tijd passend model ontwikkeld worden. En het gebouw moest opgeknapt worden, we hadden zowel in het gebouw als in de organisatie veel achterstallig onderhoud.” Ze is trots op wat er de afgelopen jaren is bereikt. “En er is trots in de organisatie gekomen op wie we zijn en wat we doen. We hebben een topprogrammering en we geven ook (jong) talent de kans om door te breken. Groningen is een echte cultuurstad, daar lever ik graag een zichtbare bijdrage aan met onze organisatie. We hebben op het gebied van muziek prachtige en hele sterke festivals zoals Take Root, Rhytm & Bluesnight, Eursosonic Noorderslag. En we proberen ook weer nieuwe festivals te ontwikkelen zoals School’s out en Rockit. Super vind ik dat. Daarnaast hebben we de top van de wereld in huis als het om klassieke muziek gaat. Sterren die in Londen, Parijs en Sydney staan, staan ook bij ons in De Oosterpoort. Telkens kiezen voor actuele kunst die er toe doet en dat naar Groningen halen, daar staan we voor!”

Overlast

Er is in de loop der jaren het nodige verbouwd en verbeterd aan en in het gebouw, maar toch zal De Oosterpoort zoals hij nu is verdwijnen. Henk Doesburg daarover: “Er is enorm intensief gebruik gemaakt van het gebouw. Ga maar na: per jaar 200.000 mensen, 11 maanden per jaar, min of meer 7 dagen per week en dat 45 jaar lang. Dat vergt veel van een gebouw. En er is veel veranderd in de buurt. Aanvankelijk zat De Oosterpoort tussen de kantoorgebouwen, zoals het ANWB-pand. In dat pand wonen nu 140 mensen en dat betekent dat je meer rekening moet houden met de overlast die je de bevolking bezorgt. Die overlast wordt ook groter: een band komt niet meer met een busje, maar met grote trucks en touringcars, die allemaal door die smalle doorgangen aan de Meeuwerderweg en de Palmslag moeten. Dat is vervelend voor de bewoners, waarbij ik trouwens moet zeggen dat de Oosterpoorters in het algemeen super verdraagzaam zijn als het om De Oosterpoort gaat. Maar een aantal bewoners ervaart de overlast wel degelijk, en afgezien daarvan: we hebben ook te maken met wet- en regelgeving op het gebied van geluid en uitstoot van gassen. Het lukt nog net binnen de normen e blijven, maar we zitten aan de rand.”

De toekomst

Nynke Stellingsma: “En het kost veel te veel om het gebouw goed in stand te houden. Het gebouw groeit uit z’n jasje en raakt gedateerd. Het exploiteren van een gebouw als dit in een woonwijk wordt steeds spannender.”

We hebben dus drie scenario’s uitgewerkt”, zegt Henk Doesburg. “We investeren fors en blijven nog twintig jaar zitten en lossen dan een aantal problemen niet op, of we vertrekken zo snel mogelijk, of we investeren voor een periode van een jaar of tien stevig en gaan ondertussen werken aan een nieuw gebouw.”

Voor die laatste optie heeft het College van B&W inmiddels gekozen. Binnenkort beslist de gemeenteraad over de toekomst van De Oosterpoort. Verwacht mag worden dat het Cultuurcentrum naar een andere plek verhuist. Vanwege de overlast voor de wijk, maar ook omdat het gebouw te oud is en omdat het bijna ondenkbaar is dat er gedurende een aantal jaren van sloop en nieuwbouw in Groningen geen gebouw zou zijn waar het NNO kan optreden en waar festivals zoals Noorderslag kunnen plaatsvinden. “We concurreren nu succesvol met plaatsen als Oldenburg en Bremen, maar als je een paar jaar dicht bent raak je veel kwijt en de kleinere theaters in de noordelijke provincies zullen een deel van de programmering overnemen. Bedrijfsmatig gezien kun je niet een aantal jaren afwezig zijn”, aldus Henk Doesburg.

45 jaar programmering

In andere artikelen in deze Oosterpoorter besteden we aandacht aan de “highlights” van De Oosterpoort in de afgelopen 45 jaar. Aan directeur Stellingsma de vraag wat zij de hoogtepunten uit die periode vindt. “Ik kan zelf niet 45 jaar terugkijken, dus eigenlijk is dat een ondoenlijke vraag. Daarnaast: het zijn er zoveel dat ik een rij van evenementen en concerten kan noemen. Dan ben je altijd bang dat je dingen vergeet. Maar vooruit, een paar dan die ik me persoonlijk herinner: het NNO met Armin van Buren, John Elliot Gardiner met het Montiverdichoir, Philip Jarousky, Sigur Ros, Take Root met Bon Iver. Ach ik kan wel door blijven gaan.”

De Oosterpoort en de Oosterpoortbuurt

Gedurende 45 jaar zijn buurt en Cultuurcentrum met elkaar verbonden geraakt. Een huiskamer is De Oosterpoort niet meer, die functie heeft het Poortershoes overgenomen. Maar het aantal wijkbewoners dat De Oosterpoort bezoekt ligt hoog. De afdeling marketing van De Oosterpoort heeft voor ons uitgezocht hoeveel kaarten er verkocht worden aan mensen die in postcodegebied 9724 wonen, de “oude” Oosterpoort dus. In het seizoen 2016-2017 waren dat er ongeveer 10.000, 4% van het totaal. Dat betekent dat er per adres per seizoen ongeveer zes kaarten worden verkocht, Dat cijfer ligt aardig boven het gemiddelde in Stad en Ommeland, maar of de ligging van De Oosterpoort in de wijk of het culturele enthousiasme van de bewoners daarmee te maken hebben is niet na te gaan. Stellingsma: “Blijf komen! En we gaan erover denken hoe we op een goede manier afscheid van de wijk kunnen nemen, met een wijkfestival of een afscheidsfeest!”

Gino Huiskes

de Oosterpoorter – november 2017