Onlangs nam de Coop contact met ons op om te melden dat hun statiegeldactie in drie maanden tijd maar liefst € 1.236,50 heeft opgeleverd voor de Speeltuinvereniging. Goed nieuws natuurlijk en het zegt iets over de maatschappelijke betrokkenheid van zowel de Coop als de buurtbewoners. Reden voor de Oosterpoorter om supermarktmanager Gerald Kleiker eens aan de tand te voelen over de functie van de supermarkt in onze buurt.
“De Coop doet al jaren aan statiegeldacties en verdubbelt het bedrag dat de actie opbrengt”, vertelt Gerald. “Vanuit het hoofdkantoor is vorig jaar besloten om de acties meer op lokale doelen te richten. Omdat het nog niet zo bekend was dat goede doelen zich kunnen aanmelden via onze site, heb ik vorig jaar zelf contact gezocht met het Poortershoes, waar de eerste actie voor werd gehouden, en daarna met de Speeltuinvereniging. Dat die laatste actie zoveel geld heeft opgeleverd is opvallend. In vergelijking tot andere winkels in het noorden, springt dit er echt uit. Je zou verwachten dat de sociale betrokkenheid in dorpen groter is dan in steden, en dat zien we ook meestal in de resultaten terug, maar de Oosterpoort is hierop een uitzondering. De wijk is dus écht een dorp in de stad, zoals zo vaak wordt gezegd. Momenteel loopt er een actie voor het Spierfonds, ook een uitstekend doel natuurlijk maar lokale doelen krijgen voorrang. Ik zou het bijvoorbeeld leuk vinden om een actie te houden voor de Borgmanschool, dus bij deze roep ik ze op om zich via onze site aan te melden.”
Ruimtegebrek
Sinds de pinautomaat onlangs uit de buurt is verdwenen gonsde het van de geruchten dat er een in de Coop zou komen. Ook daarmee zou de supermarkt een maatschappelijke functie kunnen vervullen. “Op dit moment is daar nog geen sprake van”, vertelt Gerald, “en eigenlijk hebben we daar ook te weinig ruimte voor. Een gebrek aan ruimte is sowieso ons grootste probleem. De winkel is echt veel te klein voor het aantal klanten dat wij hebben, en er zijn geen mogelijkheden om uit te breiden. Wij hebben er trouwens nog niet veel van gemerkt dat de pinautomaat is verdwenen. Het is niet zo dat mensen ineens massaal geld willen bijpinnen bijvoorbeeld. Maar als de vraag vanuit de buurt groot wordt, zullen we moeten kijken wat we daarmee kunnen doen. De ING zelf heeft overigens nog geen contact met ons opgenomen, dus we moeten afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen.”
Verkeerssituatie
Dat de Coop een echte buurtsuper is blijkt uit het feit dat wegafzettingen en dergelijke amper invloed hebben op de omzet, in tegenstelling tot sommige andere winkels. Gerald is dan ook niet bang voor de sluiting van de spoorwegovergang. Ook de komst van de Jumbo in de Euroborg heeft weinig invloed gehad, de omzet is sindsdien zelfs fors gestegen. “Wij trekken bijna geen klanten uit andere wijken omdat je hier slecht kunt parkeren, de verkeerssituatie maakt voor ons daarom niet zoveel uit. Je zou het misschien niet verwachten maar onze omzet is het hoogst als het slecht weer is. Dat komt omdat mensen dan het liefst naar de dichtstbijzijnde supermarkt gaan. Toen het een paar jaar geleden had geijzeld, hadden wij zelfs moeite om de schappen gevuld te houden. Dat leverde de nodige klachten op maar je moet natuurlijk roeien met de riemen die je hebt.” Gerald ziet de toekomst dan ook zonnig in. Want hoewel de locatie en het ruimtegebrek de winkel verre van ideaal maken, weet de gemiddelde Oosterpoorter hem nog steeds goed te vinden.
CvdL
Meld je goede doel aan via: coop.nl