Buurtoverleg Oosterpoort 23 maart 2015

geplaatst in: Buurtoverleg, Vergaderverslagen | 0

Aanwezig: Ruurd de Boer (voorzitter), Cees Smit, Trinette Janssen, Ellen Westerveld, Erwin de Vries, Richte Lameris, Leontien Hagevoort, Margreet Schaaf, Pauline v.d. Veen, Anton Scheepstra, Simon de Vries, Andrina Grootjans en Erik Weening (KCO)

Gast: Mark van Maanen (gemeente) en Geke Meijer (Hondvriendelijk Groningen)

Verslag: Tjeerd Flokstra

1) Opening

Ruurd heet alle aanwezigen welkom.

2) Mark van Maanen: ontwikkelingen Europapark

Mark begint zijn toelichting met te vertellen hoe het gebied van de oude elektriciteitscentrale is omgevormd naar een stedenbouwkundig plan waar de trafo’s, FC Groningen, gemeentelijke instellingen, onderwijs en kantoren allemaal een plek hebben gekregen. Dit in het kader van een stedenbouwkundig plan in ontwikkeling.

Het grootste probleem was de bereikbaarheid. Daarin is flink geïnvesteerd: station Europapark, P+R, busbaan en de kortsluiting Duinkerkenstraat.

De betere bereikbaarheid heeft geleid tot een grotere vraag naar uitgeefbare grond. Vooral de onderwijsinstellingen hebben het Europapark weten te vinden nu de bereikbaarheid voor de leerlingen goed is geregeld.

Een groot deel van het terrein was aanvankelijk bestemd voor kantoorbouw. De markt voor kantoren is flink teruggevallen. Er is veel leegstand en bedrijven maken vaker de keuze voor een kantoor in een bestaand gebouw. In de nieuwe visie op het gebied wordt de kantoorfunctie dan ook ingevuld door woningbouw. De woningbouwmarkt trekt wel aan.

Aanstaande maandag vindt er een infomarkt plaats over het plan voor 50 woningen dat in het verlengde van De Linie ligt met huizen die qua hoogte te vergelijken zijn met die in De Linie. Daarnaast zijn er nog plannen voor een woon zorg-complex geheel in het nieuwe systeem van staatssecretaris Van Rijn. Het complex bestaat uit appartementen die eenvoudig om te bouwen zijn naargelang de zorgvraag. Zowel sociale huur als het duurdere segment krijgt een plek en er is een zorgaanbod aanwezig. Het architectenbureau van Henk Scholten ontwikkelt dit plan. In de regel wordt het project opgestart als 70 à 80% van de woningenzijn verkocht.

Het gebied rond het station is een relatief dure locatie. Hier wordt nog gewerkt aan een nieuwe ontwikkeling met een belegger. Daar is verder nog weinig over te zeggen.

Het gebied ten zuiden van de Euroborg is niet geschikt voor woningbouw in verband met de hoogspanningsleidingen. Bedrijven mogen zich hier echter wel vestigen.

Ten zuiden van de Mediacentrale staat een groot sportcomplex gepland dat samen met het Noorderpoortcollege wordt ontwikkeld. Ook als vervanging van de hal in de Wijert. De financiering hiervan is echter nog niet rond.

In het kader van de ringwegplannen komt er een tunnel naar de Helperzoom.

Voor de Frans Maas-locatie zijn nog geen concrete plannen.

De grond naast het Menzis-gebouw wordt in collectief-particulier-partnerschap ontwikkeld. Hiervoor is veel belangstelling. Dit plan wordt ontwikkeld door Kuub.

Als de bouwactiviteiten klaar zijn, wordt gewerkt aan het groen. Er komt een wandelbrugje tussen de woongebieden aan de noordkant. Het stadsstrand en het schip gaan weg en dit gebied wordt verder als groengebied ingericht. Stadsdeelcoördinatie is bezig met een plan hiervoor. De barakken langs het water worden volgend jaar weggehaald.

Aan de oostoever van het Winschoterdiep is plaats voor horecagelegenheden en bij de kolenmuur een brasserie. Ook tussen de Euroborg en het sportcomplex is ruimte voor horecagelegenheden.

Op de Engelse kamp komt een appartementencomplex met 120 woningen. Het gebied daarom heen (met Cruiseschip) wordt een openbare stadstuin. De geplande “vleugels” aan het Cruiseschip worden niet gebouwd.

Het station wordt uitgebreid met een vierde spoor en een extra perron.

Er zijn ook nog wat onzekerheden: wat er met de voormalige skivijver gaat gebeuren is onduidelijk (dempen is nadrukkelijk een optie) en de plannen voor het gebied tussen Menzis en Euroborg zijn nog geheim.

Leontien is bang dat de geplande horecavoorzieningen in het Europark nadelig zullen zijn die in de Oosterpoort. Ook vindt zij de hoek die de weg bij het station maakt erg ongelukkig. Dit laatste wordt door Mark beaamd. Er wordt nagedacht over een betere inrichting. Het is inderdaad een lastig punt. Ruurd merkt op dat hierdoor het verkeer wel wordt afgeremd.

Mark deelt nog mee dat de nieuwbouw wordt verwarmd door “warmtestad’. In het hele gebied is nog wel een spanning in relatie tot het voetbal en dan met name voor wat betreft het parkeren. Hier ligt nog wel een opgave om op te lossen. De parkeergarage onder het gemeentegebouw is volgens Mark een groot succes. 80 van de 216 plaatsen worden gehuurd door gemeentepersoneel, de rest wordt als P+R gebruikt. (Mark van Maanen verlaat hierop de vergadering)

3) Verslag vorige vergadering (26 januari 2015)

Het verslag wordt zonder wijzigingen vastgesteld.

Naar aanleiding hiervan:

Pag. 4. Andrina merkt op dat het weergeven van de naam van onze organisatie met of zonder spatie voor de vindbaarheid in Google niet uitmaakt.

4) terugkoppeling plein/conservatorium.

Anton, Simon en Ruurd hebben de bijeenkomst over de plannen voor dit gebied bijgewoond.

Er komt een afslag bij het Europaplein. De fietsroute lijkt een stap dichterbij, maar nog altijd niet zeker. De gemeente wil graag, maar is slechts één van de drie partijen.

Vanuit de kop van Oost is bezorgdheid over de bereikbaarheid.

Vanaf het parkeerterrein van de Ikea kan men straks alleen nog rechtsaf.

Bij de Griffestraat/Barkmolenstraat komt een soort rotonde.

De oversteek Griffestraat/Meeuwerderweg wordt verbeterd door het aanbrengen van een middenberm. De aparte afslagstroken naar rechts en links verdwijnen. Hier komt plaats voor enkele parkeerplekken. Dit plan lijkt een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Onderzocht wordt nog of een deel van het fietspad van de Trompsingel naar de Kop van Oost dubbelbaans kan worden. Dit lijkt niet kansloos omdat het deel kan gaan uitmaken van de doorgaande fietsroute van centrum naar Meerstad.

Wat het BOO dus heeft bereikt is een veiliger oversteek Griffeweg. Maar over het plein is nog niets ingevuld. De mensen van het conservatorium waren op deze avond niet aanwezig. Er worden wel contacten gelegd met het conservatorium, maar Ruurd benadrukt dat we ook zelf moeten gaan nadenken over onze wensen.

Bij de Rabobank wordt de invoegstrook aangepast. Dit lijkt Pauline, goed bekend met de situatie, een verbetering ten opzichte van de bestaande situatie.

Het fietspad op één kant naar de Europakruising is niet aan de orde geweest.

5) Terugkoppeling werkgroep Verbinding.

De werkgroep bestaat uit: Pauline, Simon, Marco, Erwin en Leontien.

De insteek is hoe de wijk te verbinden met de ondernemers en de wijkbewoners onderling. Er is een waslijst met mogelijke activiteiten, waaronder: 1) een rondgang langs de winkeliers door scholieren van groep 7 om te kijken wat ze doen (hiervoor zijn de eerste contacten gelegd), 2) een Halloweenparty en 3) toevoegen aantal zaken aan de Jaarmarkt. Bij dit laatste wordt gedacht aan: mode- haar- en nagelshow, hapjes en een gratis rommelmarkt voor kinderen. Het voorstel zou kunnen zijn om de kosten hiervan voor rekening van het BOO te laten komen.

Enkele andere plannen moeten nog verder worden uitgewerkt. Over twee weken komt de werkgroep weer bijeen. Duidelijk is wel dat er nog veel vrijwilligers nodig zijn. Hiervoor verschijnt een oproep in De Oosterpoorter.

6) Terugkoppeling Woonvisie symposium.

Het is niet gelukt hierbij aanwezig te zijn.

Naar aanleiding van dit punt, meldt Pauline dat er regelmatig uitnodigingen binnenkomen van politieke partijen. Ze vraagt of ze deze moet doormailen. Dit hoeft alleen als het om specifieke wijkaangelegenheden gaat.

7) Losloopgebied grasveldje achter gebouw De Oosterpoort.

(Geke Meijer van Hond vriendelijk Groningen licht dit punt toe)

Midden vorig jaar was er een gelegenheid om voorstellen te doen voor losloopgebieden voor honden. Van de 60 aanvragen zijn er 9 onder voorwaarden toegewezen. Deze voorwaarden zijn: instemming Buurtoverleg en instemming omwonenden.

Het blijkt om een klein terreintje te gaan dat alleen geschikt is voor hele kleine hondjes. Eigenlijk zou de aanvrager van het losloopgebied hier mee aan de slag moeten, maar deze blijkt onbereikbaar.

Voor het Buurtoverleg is het moeilijk hierover een uitspraak te doen. Het gaat er om wat de omwonenden hiervan vinden.

Besloten wordt hierover te melden in de Oosterpoorter met de vraag aan omwonenden om te reageren. Het Buurtoverleg heeft geen bezwaar, tenzij er vanuit de omwonenden bezwaren worden gehoord. Het opruimen van de poep wordt wel nadrukkelijk als voorwaarde meegenomen. Volgens Geke is dit al in de regelgeving opgenomen en controleert Stadstoezicht hierop.

8) Plaatsing artikelen Oosterpoorter en website.

Cees stelt dit aan de orde naar aanleiding van een artikel dat hij heeft aangeleverd over het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Hij heeft dit geschreven vanuit de behoefte zijn bezorgdheid hierover te delen.

Ellen licht toe dat het niet is geplaatst omdat het te weinig specifiek voor de wijk is. Alle artikelen worden beoordeeld op relevantie voor de wijk. Voor het artikel van Cees zijn andere media dan geschikter. De Oosterpoorter en de wijkwebsite zijn specifiek voor de Oosterpoort.

9) Rondvraag en sluiting

  • Cees vraagt aan Simon of hij belang heeft bij zijn Kuub-dossier. Simon heeft dit al in zijn bezit. Er is een commissie, bestaande uit 6 bewoners, opgericht om als gesprekspartner te dienen in het overleg met gemeente en Bam. De bestemming verandert van kantoor naar woningen. Erwin vraagt wat het standpunt van het BOO hierin is. Volgens Cees is het niet tegen te houden, maar kun je er wel scherpe randjes afhalen.
  • Margreet heeft de open dag in de Van Mesdagkliniek bezocht.
  • Ruurd vraagt aan Richte naar stand van zaken rond archief. Richte gaat hier binnenkort, samen met Hetty, weer mee aan de slag.
  • Ruurd deelt mee dat het Poortershoes wordt opgeknapt en ook onze vergaderruimte.
  • De rekening van het Poortershoes is nog niet binnengekomen.
  • Regelmatig moet iemand kijken of er wat in het postbakje ligt. De manier waarop dit nu is geregeld voldoet niet helemaal.

Vergaderdata 2015:

  • 18 mei
  • 22 juni
  • 7 september
  • 26 oktober
  • 30 november